صنعت ترصیع مع التجنیس
نوشته شده توسط : سید امیر احمد رضوی

 

 

       آن است که کلام مرصع و متجانس باشد . مثال از سعید اشرف :

       عالم از من شد تو تا از من شدی

       عالم از من شد تو تا از من شدی

       یکی از قدما هم دارد :

       چون از او گشتی همه چیز از تو گشت

       چون از او گشتی همه چیز از تو گشت

       ملا عبدالمحسن کاشی :

       با من بودی منت نمی دانستم

       با من بودی منت نمی دانستم

       ... نورالعین واقف :

       از سر ما چرا نمی گذری

       از سر ما چرا نمی گذری ؟

       و ترصیع مع التجنیس , مثاله (شعر) :

       من نیازارم ار تو آزاری

       من نیاز آرم ار تو آزاری

        هکذا فی مجمع الصنایع مثاله ایضا (شعر) :

       چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت

       چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت

       ... و متکلفان گفته اند :

       بیمارم و کارزار و تو درمانی

       بیم آرم و کارزار و تو درمانی

       گویم که بر آتشم همی گردانی

       گویم که بر آتشم همی گردانی

       از اول عنوان تا بیت بالا از لغتنامه ی دهخدا .

       دو بیت ذیل از مثنوی مولوی :

       آن یکی شیری است اندر بادیه

       آن یکی شیری است اندر بادیه

       آن یکی شیری است کآدم می خورد

       آن یکی شیری است کآدم می خورد

 

                                                      (پایان)





:: بازدید از این مطلب : 2550
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 8 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: